Gå til innhold Globalmeny Forsiden
Verdal profilbilde

Formannskapet 18.01.18 - PS 02/18 Revidering av Reglement for folkevalgtes arbeidsvilkår Verdal kommune

Saksbehandler : Line Therese Ertsås

Arkivref : 2018/4623 - /

Saksgang
UtvalgMøtedatoSaksnr.
Fomannskapet 18.01.2018 2/18
Kommunestyret 29.01.2018  

 

Rådmannens innstilling:
Reglement for folkevalgtes arbeidsvilkår 2015-2019 justeres i henhold til vedlagt forslag til nytt reglement.
 

Vedlegg:
Forslag til revidert reglement for folkevalgtes arbeidsvilkår 2015-2019
 
Andre saksdokumenter (ikke vedlagt):
Ingen.
 
Saksopplysninger:
Kommunestyret vedtok i møte 11. desember 2017 i sak 108/17 bl.a.
«Reglement for folkevalgtes arbeidsvilkår i Verdal kommune legges frem for revidering hvor de folkevalgtes godtgjørelse reduseres med 10 %.»

Rådmann har revidert reglementet og i vedlagte forslag er endringene markert med rødt og med overstrykninger.

Det er ikke foreslått endringer under pkt. 6.2 Legitimert tapt arbeidsfortjeneste. Dette med tanke på rekruttering av nye folkevalgte ved senere valg, og deres mulighet til å delta i folkevalgt arbeid uten å tape inntekt.

Når det gjelder frikjøp av komiteledere er det inngått avtaler om frikjøp og arbeidsgivere har lagt planer i forhold til det. Dette punktet kan således ikke endres før neste valgperiode, dvs i 2019.

I tillegg til en reduksjon på 10% i godtgjøringer foreslår rådmannen følgende endringer:

  • Pkt. 2.1 C Kommunal Rapport – dette reduseres og vil gjelde gruppeledere i kommunestyret, formannskapet og arbeidstakerrepresentanter.
  • Pkt. 4.2, 2. ledd Arbeidsgodtgjøring nestledere i komiteene strykes.Møtegodtgjøring til arbeidstakerrepresentanter i administrasjonsutvalget stykes.
     

Abonnement for Kommunal Rapport er stoppet fra 1.1.18 og vil bli bestilt på nytt når Reglement for folkevalgtes arbeidsvilkår er revidert.

Disse endringene vil gi en besparelse på ca kr 370.000,-..
 
 
 
     Til toppen av siden





Publisert: 06.12.2011 08:13 Sist endret: 12.01.2018 13:08
Verdal kommune Postboks 24 7651 Verdal Besøksadr: Johannes Bruns gate 2
Tlf: 74 04 82 00 Faks: 74 04 82 02 E-post: postmottak@verdal.kommune.no
Åpningstid: Man-fre 09:00-15:30 Åpningstid: sentralbord 08:00-15:30 Org.nr.: 938 587 418
Nettredaktør: Ove Haugrud Ansvarlig redaktør: Jostein Grimstad Utviklet av: Sem & Stenersen Prokom AS