Gå til innhold Globalmeny Forsiden
Verdal profilbilde

Kosthold

Ernæringsfysiolog Grethe M.Bolkan er ansatt i Frisklivssentralen Verdal kommune.

Kostholdsråd PDF

Helsedirektoratet anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Velg gjerne nøkkelhullsmerkede matvarer.

Mer om variert kosthold (helsenorge.no)
Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

Halvparten bør være grønnsaker.

  • En porsjon tilsvarer 100 gram og kan for eksempel være en liten bolle salat, en gulrot eller en middels stor frukt.
  • Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt med forskjellig farger. Bruk gjerne tomater, løk, purre og hvitløk.
    Du kan bruke friske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær.
  • Spis gjerne en liten neve usaltede nøtter om dagen i tillegg.
  • Poteter er ikke inkludert i «fem om dagen», men er en viktig basismatvare. Poteter har høyere innhold av kostfiber og flere vitaminer og mineralstoffer enn vanlig ris og pasta. Velg fortrinnsvis kokte eller bakte poteter.
  • Belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter er heller ikke inkludert i «fem om dagen». Disse matvarene har ofte et høyt innhold av næringsstoffer og kan gjerne inngå i et variert kosthold.
     

Mer om grønnsaker, frukt og bær (helsenorge.no)

Spis grove kornprodukter hver dag.

  • De grove kornproduktene bør til sammen gi 70-90 gram sammalt mel eller fullkorn per dag.
  • Her er fire eksempler på hvordan denne mengden kan dekkes:
    o fire brødskiver med en stor andel sammalt mel, for eksempel merket ekstra grovt i Brødskala’n
    o én tallerken grov kornblanding og to skiver fullkornsbrød
    o én tallerken havregrøt og én porsjon fullkornspasta/fullkornsris
    o to tallerkener havregrøt
    o Velg kornprodukter med høyt innhold av fiber og fullkorn, og lavt innhold av fett, sukker og salt. Bruk Nøkkelhullet og Brødskala’n som hjelpemidler.
     

Mer om grove kornprodukter (helsenorge.no)

La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.

  • Velg meieriprodukter med lite fett, salt og lite tilsatt sukker.
  • Meriprodukter med mye mettet fett, som helmelk, fløte, fet ost og smør, bør begrenses.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede meieriprodukter.
     

Mer om magre meieriprodukter (helsenorge.no)

Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

  • Dette tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken.
  • Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.
  • Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede fiskeprodukter.
     

Mer om fisk (helsenorge.no)

Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

  • Velg fortrinnsvis hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.
  • Begrens mengden av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt.
  • Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe og sau.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede kjøttprodukter.
     

Mer om kjøtt og kjøttprodukter (helsenorge.no)

Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

Mer om matoljer og margarin (helsenorge.no)

Velg matvarer med lite salt og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.

  • Bearbeidede matvarer bidrar i snitt med 70-80 prosent av saltinntaket, velg derfor matvarer og ferdigretter med lavt saltinnhold.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede matvarer og retter.
     

Mer om salt (helsenorge.no)

Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

Mer om sukker (helsenorge.no)

Velg vann som tørstedrikk.

Mer om vann og andre drikker (helsenorge.no)

Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.

  • Bruk minst 30 minutter hver dag til fysisk aktivitet tilsvarende hurtig gange.
  • Aktiviteten kan gjerne deles opp i bolker i løpet av dagen.
  • Begrens mengden mat og drikke med høyt energiinnhold og lite næring, som brus, godteri og snacks.
     

Mer om energibalanse (helsenorge.no)

Nøkkelrådene er basert på rapporten «Kostråd for å fremme folkehelsen og forbygge kroniske sykdommer» fra Nasjonalt råd for ernæring som du finner ved å klikke på lenken oppe til høyre.

Relaterte dokumenter

 Til toppen av siden





Publisert: 25.09.2012 10:14 Sist endret: 21.06.2017 09:01
Verdal kommune Postboks 24 7651 Verdal Besøksadr: Johannes Bruns gate 2
Tlf: 74 04 82 00 Faks: 74 04 82 02 E-post: postmottak@verdal.kommune.no
Åpningstid: Man-fre 09:00-15:30 Åpningstid: sentralbord 08:00-15:30 Org.nr.: 938 587 418
Nettredaktør: Ove Haugrud Ansvarlig redaktør: Jostein Grimstad Utviklet av: Sem & Stenersen Prokom AS