Fra 1. mai 2015 har Boligkontoret fått nytt navn, Boligsosialt team, og det er samtidig flyttet organisatorisk til rustjenesten i Bo- og dagtilbudtjenesten.
Bo-oppfølgingstjenesten ble avviklet våren 2013 og erstattet av et Boligkontor.
Boligkontor
Vi har flyttet inn i 2. etasje i det gamle Fokus-bygget, med inngang fra Nordgata, besøksadresse Nordgata 8.
Post-adresse:
Johannes Brunsgt 2
7650 Verdal
Åpningstid for publikum (fra 11.04.2016):
- Mandag, tirsdag og fredag kl. 10.00 – 14.00
- Onsdag og torsdag stengt
Hovednr inn til kontoret: 74 04 86 27.
Boligsosialt team vil fortsatt være tilgjengelig på telefon de dagene det er stengt.
Hovedvilkår for tildeling av kommunal bolig 
Søker (e) må :
- ha lovlig opphold i Norge
- som hovedregel ha bodd i Verdal det siste året
- være uten, eller være i ferd med å bli uten egnet bolig
- ikke ha inntekt, formue eller alternative muligheter til å skaffe seg egnet bolig
- ta i mot tilbudte hjelpetiltak for å mestre boforholdet
Hvis søker har uoppgjort gjeld til Verdal kommune eller Verdal boligselskap fra tidligere boforhold, kan det stilles vilkår om at det inngås nedbetalingsavtale for gjelden.
Kommunen kan stille vilkår om at søker(e) benytter tilbudte hjelpetiltak som oppfølging eller lignende. Dersom slike hjelpetiltak ikke benyttes, kan søknaden avslås.
Ved knapphet på tilgjengelige boliger gjøres det en prioritering mellom kvalifiserte søkere.
Søknadsskjema for kommunal bolig - PDF
Boligkontorets hovedmål 
Bistå vanskeligstilte innbyggere med veiledning og saksbehandling på rett bolig til riktig person, med tilrettelegging for stabil boligkarriere.
Boligkontoret vil saksbehandle alle søknader som kommer inn til kontoret.
Metoder for å nå Boligkontorets hovedmål 
- sikring av husleiebetaling, restansearbeid
- Husbankens virkemidler (bostøtte, startlån, boligtilskudd, leie før eie-prinsippet)
- veiledning i boligmarkedet
- hjemmebesøk/kartlegging av boevne
- veiledning til innbyggere som trenger støtte for å bli selvstendige i sin boligkarriere, innbyggere med avslag på kommunal bolig
- bistå med etablering av et hjem, ved særlige behov
- bistå vanskeligstilte med inn/ut flytting, ved særlige behov
- hjemmebesøk i kommunal boligmasse 2 ganger i året, og etter bekymringsmelding fra VBS/andre
Teaminndeling / arbeidsområder 
- Saksbehandlingsteamet saksutreder innbyggers evt. rett på kommunal bolig og oppfølging
- Oppfølgingsteamet bistår vanskeligstilte innbyggere med å ha en stabil boligkarriere, i en egnet bolig
Søknadsskjema for oppfølging - PDF
- Utviklingsteamet legger strategiske planer for utvikling av en differensiert boligmasse tilpasset innbyggere med rett på kommunal bolig
