Rådmannens forslag til vedtak:
Det avgis ikke høringsuttalelse til noen av de framlagte høringer.
Vedlegg:
Ingen.
Andre saksdokumenter (ikke vedlagt):
Ingen.
Saksopplysninger:
I henhold til delegeringsreglementet er det formannskapet som skal avgi høringsuttalelser på vegne av Verdal kommune.
Høringsuttalelser i saker av kommunal interesse legges fram for formannskapet første møte hver måned, og de tar stilling til om det skal avgis høringsuttalelse, og eventuelt hvem (formannskapet kan delegere til komiteene eller rådmann).
Listen over høringer lagt ut av regjeringen gjennomgås av kommunalsjefer, rådmann og rådmannskontoret i forkant av hver saksproduksjon til formannskapet. Dette er fast innarbeidet prosedyre.
De primære vurderingskriterier er relevans og i hvilken grad det kan antas at det medfører faktisk påvirkning å la seg høre. I tillegg er det vurdering av hvilken kapasitet vi har for å utarbeide høringsuttalelse. Dette kan ofte være svært arbeidskrevende, i og med at det i noen saker kan være svært store og tunge dokumenter som skal vurderes i høringsarbeidet.
Ressursbruk til høringsuttalelser vil som hovedregel bli vurdert bak bruk av ressurser for å levere på (utrednings)vedtak gjort av formannskap og kommunestyre. Og for 2020 er det for eksempel 32 punkter i økonomiplanvedtaket av 9.12.2019, hvor flere innebærer vesentlig utredningsarbeid.
Følgende høringer er lagt ut på regjeringens totaloversikt (pr. 11.11.19):
Vurdering:
Den administrative vurderingen ved dette høvet er at det ikke avgis høringsuttalelse til noen av de framlagte høringer.
