Gå til innhold Globalmeny Forsiden
Verdal profilbilde

Kommunestyret 31.08.20- PS 72/20 Utbygging ny Vuku barnehage - Sluttrapport

Saksbehandler : Bård Kotheim

Arkivref : 2018/6012 - /5038/140/35

Saksgang
UtvalgMøtedatoSaksnr.
Formannskap 20.08.2020 094/20
Kommunestyre 31.08.2020 072/20

 

Saksprotokoll i Formannskap - 20.08.2020 - 94/2020

 BEHANDLING:
Ved votering ble rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

INNSTILLING:
Sluttrapport tas til orientering.

 

 

 

Rådmannens innstilling:
Sluttrapport tas til orientering. 

Vedlegg:  
Utbygging ny barnehage Vuku – Igangsettingstillatelse med finansiering – K-sak 87/17 - Saksprotokoll.
 
Andre saksdokumenter (ikke vedlagt):
Ingen. 

Saksopplysninger:
Generelt:
Prosjektet har omfattet følgende:

  • Bygging av ny barnehage på 787 m2
  • Lekeareal på 4,6 da
  • Opprusting av parkeringsplass
  • Oppvarming med vannbåren biovarme
  • Kjøp av areal og opparbeidelse av ansattparkering
     

Prosjektet omfattet oppføring av en ny barnehage i Vuku med 3 avdelinger, en småbarnsavdeling og 2 avdelinger for større barn. I tillegg til selve barnehagebygget var det medtatt oppfylling av den gamle parkeringsplassen til ett mer flomsikkert nivå samt asfaltering av denne.

Den gamle barnehagebygget/klubbhuset ble revet som en del av byggeprosjektet.

Byggekomite:

  • Virksomhetsleder for barnehagene i Verdal
  • 2 representanter fra Teknisk drift
  • Bestyrer Vuku barnehage
  • Verneombud Vuku barnehage
     

Utførende:

  • Totalentreprenør:   Kvernmo A/S
  • Arkitekt:                Arcon Prosjekt A/S
  • Byggherreombud:  Norconsult A/S
     

Kostnader:

  • Kommunale gebyrer:                   Kr.      207.785,-
  • Entreprisekostnader:                    Kr. 20.534.031,-
  • Inventar/utstyr:                             Kr.  1.803.221,-
  • Interne prosjektkostnader:            Kr.     350.000,-
  • Prosjektering/byggeledelse:         Kr.  1.564.881,-
  • Grunnerverv: Kr. 166.751,-Mva: Kr.  5.971.177,-
  • Byggelånsrenter:                          Kr.      445.842,-
  • Totalt:                                           Kr. 31.043.688,-
     

Bevilgede midler K-sak 87/17:

  • Entreprisekostnad: Kr. 18.600.000,-
  • Forprosjekt/byggherreombud       Kr. 1.600.000,-
  • Inventar/utstyr:                             Kr . 1.600.000,-
  • Uforutsett:                                    Kr.   2.200.000,-
  • Mva:                                             Kr.   6.000.000,-
  • Totalt:                                           Kr. 30.000.000,-
     

Vurdering:
Som en ser av ovennevnte har det blitt et merforbruk på prosjektet på ca.1,0 mill.kr i forhold til økonomisk ramme vedtatt i K-sak 87/17:

Dette skyldes i hovedsak:

  • Kostnader til innkjøp av inventar og utstyr har et merforbruk på ca. 250.000,- inkl.mva.
  • Kjøp av grunn til ansatteparkering på ca. 170.000,- var ukjent ved byggestart og derfor ikke medtatt.
  • Opparbeidelse av ansatteparkering ca.kr 150.000,- inkl.mva var heller ikke medtatt i opprinnelig kostnadoppsett.
  • Byggelånsrenter på ca. kr 450.000,- var i sin opprinnelse ikke medtatt i kostnadsoverslaget. Nye rutiner ved kostnadsvurdering av prosjekter sikrer nå dette.
     

Merforbruk utgjør ca. 3,5 % av opprinnelig kostnadsramme.
 

  Til toppen av siden





Publisert: 06.12.2011 08:13 Sist endret: 21.08.2020 15:38
Verdal kommune Postboks 24 7651 Verdal Besøksadr: Rådhusgata 2
Tlf: 74 04 82 00 Faks: - E-post: postmottak@verdal.kommune.no
Åpningstid: Man-fre 09:00-15:30 (15:00 i juli) Åpningstid: Tlf. 08:00-15:30 (15:00 i juli) Org.nr.: 938 587 418
Nettredaktør: Ove Haugrud Ansvarlig redaktør: Geir Olav Jensen Utviklet av: Sem & Stenersen Prokom AS